Content is king

maar waar schrijf je over?

Content is King, maar waar schrijf je over?

Veel mensen zijn zich bewust van de waarde die contentmarketing voor hun organisatie kan hebben. Waarom komt content marketing bij veel organisaties dan zo moeizaam van de grond? Veel ondernemers en marketeers blijken moeite te hebben bij het opstarten van contentmarketing doordat het lastig kan zijn om onderwerpen te definiëren. Daarom heb ik  een aantal tips geschreven om een vliegende start met contentmarketing te maken.

 

1. Het doel is geen verkoop

Contentmarketing gaat niet om het klakkeloos aanprijzen van je producten. Als het goed is heb je immers al pagina’s om mensen te overtuigen van uw producten of diensten. De bedoeling is om op een positieve manier onder de aandacht te komen bij (potentiële) klanten en je positionering als specialist binnen het vakgebied te verstevigen. Wanneer mensen geboeid worden door de content zullen zij vanzelf gaan kijken wat je te bieden hebt. Daarnaast zult je, ook voor mensen die je content nog niet wist te bereiken, beter vindbaar zijn door verbeterde zoekmachine resultaten (SEA).

2. Hou het simpel en klein

Veel onderwerpen die worden verzonnen zijn zo veelomvattend of complex dat het moeilijk wordt om te starten. Als je dit probleem ervaart dan ben je waarschijnlijk goed op weg! De kans is namelijk groot dat je genoeg content hebt voor een serie van blogs of artikelen. Wanneer je deze content in overzichtelijke delen knipt is het schrijven ervan namelijk beter behapstukbaar en wordt het gemakkelijker om volledig te zijn. Daarnaast heb je door het opdelen direct regelmatig nieuwe content.

3. blijf op de hoogte

Hou het nieuws binnen je vakgebied in de gaten. Eens in de zoveel tijd zal er een onderwerp voorbij komen waar je op in kunt haken. Uit je mening over recente ontwikkelingen, geef aanvullende informatie of zet een nieuw kader door een andere benadering van het onderwep. Om op de hoogte te blijven is het ook nuttig om zoekopdrachten aan te maken met bepaalde tools. Dan wordt krijg je een seintje als er nieuws is gevonden. Hootsuite, Google alerts en talkwalker zijn mijn favoriete tools!

4. Gebruik gestelde vragen

De meeste organisaties krijgen regelmatig vragen van klanten en prospects. Gebruik deze! Bijna iedere vraag is een interessant onderwerp voor content marketing. Zoek deze vragen niet alleen als manager of marketing medewerker, maar zorg dat vooral ook sales, delivery en de klantenservice weten dat deze vragen van belang kunnen zijn. Het zou zomaar kunnen dat die afdelingen met de meest interessante vragen komen.

5. Recycle je content

In het maken van geschikte content kan veel tijd gaan zitten. Het is dan ook nuttig om het via verschillende kanalen en platformen te verspreiden.Content kan een blog zijn, maar misschien maak je er met wat kleine aanpassingen wel gemakkelijk een interessant artikel van dat je kunt publiceren, of je kunt er een infographic van maken voor het meer visueel ingestelde publiek of netwerk (denk Facebook). Wanneer je een serie artikelen hebt kan er aan het einde van de serie genoeg content zijn ontstaan om te bundelen in een rapport, of om zelfs een boek(je) over het onderwerp uit te geven. Denk dus na over verschillende manieren om je content te gebruiken. Dan haal je uit je content wat erin zit!

Dit blog is ook als artikel gepubliceerd op managersonline.nl

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*